پنج شنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

ادبیات و پیشینه نظری صمیمیت زناشویی

آزمودنی امکان دانلود ادبیات و پیشینه تحقیق صمیمیت زناشویی در قالب فایل word را در اختیار شما عزیزان قرار داده است. در ادامه به معرفی آن می پردازیم.

برشی از متن مبانی نظری 

مفهوم صمیمیت

صمیمیت به عنوان توانایی ارتباط با دیگران با حفظ فردیت تعریف می شود. اینگونه تعاریف مبتنی بر خویشتن حاکی از آن است که فرد به درجه ای از رشد فردی دست یابد تا بتواند با دیگران رابطه صمیمانه برقرار کند.

صمیمیت را می توان به عنوان توانایی شناخت خود در حضور دیگران دانست که خود آگاهی و رشد هویت، برای طرفیت قابلیت شخص در جهت صمیمیت، بسیار ضروری است.

مفهوم پردازی رایج از صمیمیت، سطح نزدیکی همسر، به اشتراک گذاری ارزش ها و ایده ها، فعالیت های مشترک، روابط جنسی، شناخت از یکدیگر و رفتارهای عاطفی نظیر نوازش کردن است. فردی که میزان صمیمیت بالاتری را تجربه می کند قادر است خود را به شیوه مطلوب تری در روابط عرضه کند و نیازهای خود را به شکل موثرتری به شریک و همسر خود ابراز کند.

رضایت زناشویی می تواند در زوج هایی که میزان صمیمیت بالاتری دارند، بیشتر باشد یا به عبارتی، زوج هایی که صمیمیت بااتری دارند، بیشتر باشد یا به عبارتی، زوج هایی که صمیمیت بالاتری دارند ممکن است قابلیت بیشتری در مواجهه با مشکلات و تغییرات مربوط به رابطه خود، داشته باشند و در نتیجه رضایت زناشویی بالاتری را تجربه کنند (پاتریک[۱]، سلز[۲]، گیوردانو[۳]، فولراد[۴]، ۲۰۰۷).

ادبیات و پیشینه نظری صمیمیت زناشویی

رویکرد تعاملی باگاروزی

صمیمیت یک فرآیند تعاملی است که شامل یک تعداد از ابـعاد مـرتبط‌ می‌شود. صمیمیت یک نیاز واقعی‌ انسان‌ است کـه ریـشه دارد و در یـک چارچوب‌ نیاز بقا برای دلبستگی رشدی می‌کند. آشفتگی‌های شـدید در مـرز دلبستگی مادر-کودک یا شکست دلبستگی کودکی پیامدهایی برای رشد صمیمیت واقعی در زندگی بعدی دارد.

نـیاز بـه‌ صمیمیت‌ بعنوان رشد، پختگی، تمایز یافتگی و تظاهر پیـشرفته نـیاز جهانی بـیولوژیکی بـرای‌ نزدیکی بـدنی، ارتباط و تماس با انسانهای دیگر مفهوم‌سازی می‌شود (باگاروزی، ۲۰۰۱؛ ترجمه  آتش پور و اعتمادی، ۱۳۸۵).

فهرست مطالب این پیشینه تحقیق

  • مفهوم صمیمیت.. ۲
  • نظریه‌ها و رویـکردهای صمیمیت.. ۳
  • رویکرد تعاملی باگاروزی.. ۵
  • دیدگاه رشد فارمن‌ ۷
  • نظریه دلبـستگی‌جانسون و ویـفن‌ ۹
  • رویکرد تکاملی‌ شارپ‌ ۱۱
  • تحقیقات انجام گرفته. ۱۲
  • منابع. ۱۵

مشخصات فایل ادبیات و پیشینه تحقیق روانشناسی

فرمت: doc (word)
تعداد صفحات:  ۱۵
حجم فایل: ۱ MB
فهرست مطالب: دارد
پیشینه داخلی و خارجی: دارد
پاورقی مناسب: دارد
منابع فارسی: دارد
منابع لاتین: دارد
قابلیت ویرایش: دارد
ضمانت فایل: دارد

 

مطلب پیشنهادی

قوی بودن در برابر چالش‌ها: بررسی کلیات سرسختی در روانشناسی

سرسختی نشانه استقامت و تعهد  سرسختی یکی از مفاهیم مهم در روانشناسی است که به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + هفده =