شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پرسشنامه تجدیدنظر شده ی فرآیند مطالعه بیگز

در بین محققان علاقه مند به مطالعه نظام مند مفهوم یادگیری، تمرکز بر نقش تفسیری و تبیینی همبسته های درون فردی ناوابسته به توانایی مانند منبع کنترل (وانگ، ۲۰۰۵)، نیازهای روان شناختی (مولر و لو، ۲۰۰۶)، راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی (هاموری، ۲۰۰۳)، رویکردهای یادگیری (اپلهانس و اسچمک، ۲۰۰۲) و جنسیت (دریسل، هاگویتز، ۲۰۰۵؛ هانیگفلد و دان، ۲۰۰۳) در پیش بینی تمایز در الگوی چگونگی پدیدایی فرایند یادگیری و چگونگی شکل گیری دانش فراروی، از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار می باشد. نظر به اهمیت نقش تبیین کننده مفهوم محوری رویکردهای یادگیری – به مثابه یکی از اندازه های ناوابسته به توانایی در پیش بینی عملکرد تحصیلی فراگیران در موقعیت های پیشرفت – دسترسی به اطلاعاتی دقیق درباره نقش آفرینی این منبع اطلاعاتی عظیم همسو با مطالعات کمبر و لیونگ (۱۹۹۸)، برنت و دارت (۲۰۰۰)، بیگز، کمبر و لئونگ (۲۰۰۱)، فکس، مک منیوس و ویندر (۲۰۰۱)، داف (۲۰۰۲)، کمبر، بیگز و لئونگ (۲۰۰۶) و جاستیسیا، پیچاردو، کانو، بربین و فیونتی (۲۰۰۸)، مستلزم تمرکز بر ویژگی های فنی ابزارهایی مانند پرسشنامه فرایند مطالعه با پرسشنامه فرایند یادگیری و فهرست رویکردهای مطالعه (داف، ۲۰۰۲) است. برای سنجش فرآیند مطالعه از پرسشنامه تجدیدنظر شده ی فرآیند مطالعه بیگز ۲۰ سوالی استفاده می شود.

بیگز و همکاران (۲۰۰۱) نسخه دوعاملی تجدیدنظر شده پرسشنامه فرایند مطالعه را با هدف استفاده معلمان برای ارزیابی رویکردهای یادگیری دانش آموزان توسعه دادند. نسخه تجدید نظر شده، دو عامل مکنون رویکردهای عمیق و سطحی را – که هر یک مشتمل بر دو وجه انگیزه و راهبرد می باشد. از طریق ۲۰ گویه اندازه گیری می کند. پرسشنامه تجدیدنظر شده ی فرآیند مطالعه بیگز در سال ۱۳۹۳ توسط شکری در میان جمعیت ایرانی اجرا شد. مشارکت کنندگان به هر گویه بر روی یک طیف پنج درجه ای از کاملا مخالف =۱، مخالف =۲، نظری ندارم =۳، موافق =۴ تا کاملا موافق = ۵ پاسخ می دهند.

به همراه پپرسشنامه تجدیدنظر شده ی فرآیند مطالعه بیگز ۲۰ سوالی، سوالات لاتین پرسشنامه نیز قرار گرفته است. که به محض پرداخت موفق به ایمیل ارسال می شود.

مطلب پیشنهادی

قوی بودن در برابر چالش‌ها: بررسی کلیات سرسختی در روانشناسی

سرسختی نشانه استقامت و تعهد  سرسختی یکی از مفاهیم مهم در روانشناسی است که به …