شنبه , ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت

در این پست از آزمودنی به معرفی یکی از آزمون های روانشناسی می پردازیم. 

معرفی کوتاه پرسشنامه استاندارد

مقیاس عزت نفس به منظور سنجش بازخورد نسبت به خود در قلمروهای اجتماعی ،خانوادگی،آموزشگاهی و شخصی فراهم شده است ویک مقیاس دروغ به آن افزوده شده است(کوپر اسمیت،۱۹۶۷).

اصطلاح عزت نفس به قضاوتی که افراد صرفنظر از اوضاع واحوال نسبت به خود دارند، اشاره دارد و در این معنا، مبین درجه اطمینان یک فرد، به ظرفیت موفقیت و به ارزش اجتماعی و شخصی خویشتن است، اطمینانی که بازخورد های اتخاذ شده در قبال موقعیت های معمولی زندگی (زندگی اجتماعی،تحصیلی وحرفه ای) ترجمان آنها هستند.
بدین ترتیب، مقیاس به منظور ارایه یک سنجش قابل اعتماد و اعتبار درباره ی عزت نفس فراهم شده است. 

تعداد سوالات پرسشنامه روانشناسی عزت نفس 

پرسشنامه عزت نفس (SEI) شامل ۵۸ ماده است که احساسات، عقاید یا واکنش های فرد را توصیف می کند و آزمودنی باید با این مواد با علامت گذاری در چهار خانه ((به من شبیه است (بلی) )) یا ((به من شبیه نیست (خیر) ))پاسخ دهد.

مواد هر یک از زیر مقیاس ها عبارتند از: مقیاس عمومی۲۶ ماده،مقیاس اجتماعی ۸ ماده، مقیاس خانوادگی ۸ ماده، مقیاس آموزشگاهی ۸ ماده و مقیاس دروغ ۸ ماده، نمرات زیر مقیاس ها و هم چنین نمره ی کلی ،امکان مشخص کردن زمینه ای را که در آن افراد واجد تصویر مثبتی از خود هستند،فراهم می سازد (کوپر اسمیت،۱۹۶۷)

تاریخچه پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت

 این پرسشنامه در سال ۱۹۶۷ توسط کوپر اسمیت به منظور بخش سنجش میزان احساس ارزشمندی دانش آموزان و دانشجویان در زمینه های اجتماعی و تحصیلی ساخته شده است. او با این فرض که عزت نفس خصیصه ای نسبتاً ثابت است بر اساس تجدید نظری که روی مقیاس راجرز دیموند ۲انجام داد آن را تهیه کرد. این پرسشنامه مشتمل بر پنج موضوع است که عبارتند از انجام تکالیف آموزشی، روابط اجتماعی، خانواده، خود و آینده و دارای چهار خرده مقیاس است، که در جدول زیر آمده است: ………… 

پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت (SEI)

مشخصات فایل

قالب فایل:  pdf, word

تعداد سوالات: ۵۸

قابلیت ویرایش: دارد

روایی پایایی: دارد

نمره گذاری: دارد

منبع: دارد

مطلب پیشنهادی

قوی بودن در برابر چالش‌ها: بررسی کلیات سرسختی در روانشناسی

سرسختی نشانه استقامت و تعهد  سرسختی یکی از مفاهیم مهم در روانشناسی است که به …