شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پرسشنامه نگرش نسبت به والدین

دوران نوجوانی دوره گذاری است که نوجوانان تغییرات جسمانی، روانشناختی و اجتماعی بسیاری را در طول فرآیند تحول خود از کودکی به بزرگسالی تجربه می کنند و موضوعاتی مثل بلوغ زیستی و اجتماعی و اضافه شدن نقش های بزرگسالی زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می دهد(امانی، ۱۳۹۴). استانلی هال دوران نوجوانی را «تولد دوباره» نامیده است؛ زیرا در این مرحله تکامل یافته ترین خصوصیات انسانی و اولین ویژگی های تمدن انسانی ظاهر می شود. دوران نوجوانی دورانی حساس و بسیار بحرانی است؛ از این رو نوع روش تربیتی که درباره نوجوان به کار می رود، نقش بسیار مهمی در شکل دادن به شخصیت آینده او دارد (احدی و جمهری، ۱۳۸۵). در این رابطه، خانواده نقشی اساسی در ایجاد یک فضای محبت آمیز برای جهت دادن به آرزوهای اهداف و الگوهای اصلی رفتاری در تمام زندگی فرد بازی می کند (بریدا، ۲۰۱۳). برای سنجش نگرش فرزند نسبت به پدر و مادر از پرسشنامه نگرش فرزند نسبت به والدین هودسن استفاده می شود.

معرفی پرسشنامه نگرش نسبت به والدین هودسن

پرسشنامه نگرش فرزند نسبت به والدین از والتر دبلیو. هودسن است(هودسن، ۱۹۹۲). پرسشنامه نگرش نسبت به پدر و مادر هودسن دارای ۲۵ سوال است که برای اندازه گیری دامنه، میزان یا شدت مشکلات فرزند با پدر و مادرش تدوین شده است. فرم پدر و فرم مادر پرسشنامه نگرش نسبت به والدین یکسان هستند به جز این که کلمه مادر و پدر عوض می شوند. این دو جزو معدود ابزارهایی هستند که مشکلات رابطه ولی – فرزندی را از دید فرزند اندازه گیری می کنند. این دو مقیاس دو نمره برش دارند. مقیاس نگرش فرزند نسبت به پدر دارای میانگین آلفای ۹۵/۰ و خطای استاندارد اندازه گیری ۵۶/۴ است که بسیار عالی است. میانگین آلفای نگرش فرزند نسبت به مادر ۹۴/۰ و خطای استاندارد اندازه گیری آن ۵۷/۴ است، هر دو مقیاس از همسانی درونی عالی برخوردارند. همبستگی باز آزمایی بعد از یک هفته با ۹۶/۰ برای (نگرش فرزند نسبت به پدر) و ۹۵/۰ برای (نگرش فرزند نسبت به مادر) از روایی عالی برای گروه های شناخته شده برخوردارند؛ زیرا هر دو به طور معناداری کودکان مدعی مشکلات رابطه با والدین را از گروه فاقد آن تفکیک می کنند.

روش نمره گذاری پرسشنامه نگرش نسبت به والدین

پرسشنامه مقیاس های نگرش فرزند نسبت به پدر و مادر در طیف لیکرت ۷ درجه ای نمره گذاری می شود که به “هیچ وقت” پایینترین نمره یعنی ۱ و به “همیشه اوقات” بالاترین نمره یعنی ۷ تعلق می گیرد. تعدادی از سوالات پرسشنامه نمره گذاری منفی دارد که در فایل پرسشنامه مشخص شده است.

تعدادی از نمونه سوالات پرسشنامه نگرش نسبت به پدر و مادر:

۱-پدرم مرا عصبانی می کند.

۲-من با پدرم خوب کنار می آیم.

۳-احساس می کنم واقعا می توانم به پدرم اعتماد کنم.

 

پرسشنامه نگرش نسبت به والدین هودسن همراه با سوالات لاتین پرسشنامه به زبان انگلیسی، روش نمره گذاری، تفسیر، نمره برش و تعریف مفهومی آماده شده است. که به محض پرداخت در اختیار شما قرار می گیرد.

مطلب پیشنهادی

قوی بودن در برابر چالش‌ها: بررسی کلیات سرسختی در روانشناسی

سرسختی نشانه استقامت و تعهد  سرسختی یکی از مفاهیم مهم در روانشناسی است که به …