پنج شنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پرسشنامه امنیت روانی (S-I)

پرسشنامه امنیت روانی (S-I)

این پرسشنامه در سال ۲۰۰۴ توسط مازلو به منظور سنجش امنیت روانی برای نوجوانان ۱۵ تا ۱۹ ساله بر اساس مطالعات وسیع نظری و بالینی، در زمینه احساس ایمنی تهیه شده است. دارای ۷۱ سوال دوگزینه ای با گزینه‌های بلی و خیر است و برای شناخت و سنجش آن دسته از خصوصیات فردی که احساس ایمنی و ناایمنی را به وجود می‌آورد و شناسایی افرادی که ناایمنی روانی و هیجانی دارند قابل استفاده است. از آن می‌توان به منظور تشخیص افرادی که احیانا به روان‌درمانی و مشاوره احتیاج دارند، خصوصا در مواردی که امکان مطالعه فردی وجود ندارد، استفاده کرد. این آزمون از هوش، عملکرد تحصیلی، پایگاه تحصیلی و پایگاه اجتماعی- اقتصادی تاثیر نمی‌پذیردمعمولا در ۷ تا ۱۲ دقیقه به صورت فردی و گروهی قابل اجرا است. نیاز به زمان کم، اجرای سریع با قدرت تشخیص بالا بین افراد روان‌رنجور و عادی از مزیت‌های این آزمون است. با توجه به نظریات موجود در زمینه امنیت روانی می‌توان آن‌ها را به دو دسته: الف. نظریات مربوط به ایمنی و ب. نظریات مربوط به ناایمنی تقسیم‌بندی کرد.

الف. نشانه‌های احساس ایمنی:

فقدان اضطراب، آرامش، فقدان عصبیت، علاقه اجتماعی، مهربانی، علاقه به دیگران، همدلی، گرایش به دین، علم و فلسفه، اعتماد به خود، سازش با محیط، تسلط و برتری، سازگاری و همانندسازی.

ب. نشانه‌های احساس ناایمنی:

رفتارهای ضد اجتماعی، خودنمایی، گوشه‌گیری، منفی‌بافی، پریشانی، نگرانی، ناتوانی در پذیرش محبت، اعتماد به نفس ضعیف، اضطراب، دلهره، بی‌اعتمادی نسبت به خود و دیگران، بدبینی وسوءظن، نگرانی، وحشت، حسادت، بخل، بدگمانی، احساس نارضایتی.

با توجه به نشانه‌های ذکر شده این تست از ده عامل تشکیل شده است:……………..

پرسشنامه امنیت روانی (S-I)

مشخصات فایل:

تعداد سوالات: ۷۱

حجم فایل: ۱۷۰ K.B

مولفه: دارد

روایی: دارد

اعتبار: دارد

شاخص های آمار توصیفی: دارد

نرم یا هنجار: دارد

نمره گذاری: دارد

تفسیر: دارد

منبع: دارد

 

مطلب پیشنهادی

قوی بودن در برابر چالش‌ها: بررسی کلیات سرسختی در روانشناسی

سرسختی نشانه استقامت و تعهد  سرسختی یکی از مفاهیم مهم در روانشناسی است که به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 5 =