پنج شنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

راهنمای تست رورشاخ

راهنمای تست رورشاخ

منبع:

کتاب ساخت، پدیدائی و تحول شخصیت

مولفان:

 می لی و ربرتو

مترجم:

دکتر محمود منصور

تست رور شاخ[۱]

بخش اول: معرفی، اجرا، جمع آوری و پردازش داده ها

۲-۱-کشف تست رورشاخ 

هرمان رورشاخ فرزند یک خانواده کهن سوئیسی ایالات تورگوی[۱] است، که در سال ۱۸۸۴ در شهر زوریخ متولد شده است. وی پسر ارشد یک دبیر نقاشی بود. یک برادر و یک خواهر داشت وپس از آنگه پدر وی به دنبال وفات مادرش با خواهر زن خود ازدواج کرد، رورشاخ صاحب یک ناخواهری نیز شد.پدر وی به سال ۱۹۰۳ زندگی را بدرود گفت. درآن هنگام رورشاخ تحصیلات متوسطه خود را در شهر شافهوز[۲]در دبیرستانی که پدر او از سال ۱۸۸۴ به تعلیم اشتغال داشت بخوبی به پایان رساند. به علت استعداد خارق العاده ای که در نقاشی داشت در انتخاب یک حرفه ی هنری یا تحصیلات پزشکی مردد مانده بود . هکل[۳] زیست شناس بزرگ وی را به تحصیلات پزشکی مصمم ساخت. رورشاخ طبق رسوم آن زمان تحصیلات خود را در چندین دانشگاه من جمله نوشاتل[۴]،برلین، برن[۵] وخصوصاً زوریخ (از ۱۹۰۴ تا ۱۹۰۹) بپایان رسانید. چون دانشجوی برجسته ای بود وقت کافی برای بازدید از نمایشگاه های هنری و خواندن کتب مختلف و بحث درباره مسائل انسانی داشت. نسبت به زبان و ادبیات روسی راغب شدو در سالهای ۱۹۰۶و۱۹۱۰ تعطیلات خود را در روسیه گذراند.در سال ۱۹۱۰ با یکی از همکاران روسی خود به نام اولگا استمپلن[۶] ازدواج کردو به فکر این افتاد تا در روسیه مستقر گردد.او از دسامبر ۱۹۱۳تا ژوئن۱۹۱۴ در این کشور کار کرد اما به دلائل ناشناخته برای همیشه به سوئیس بازگشت. در این فاصله وی مجذوب کلینیک  روان پزشکی دانشگاه زوریخ که ریاست آن را بلولر بر عهده داشت شده بود. در همین کلینیک بود که یونگ مخترع تست همخوانی کلمات می درخشید و رای اولین بار مفاهیم روان تحلیل گری را در مورد روان گسستگی ها به کار می بستند. وی در این کلینیک متخصص شد و سپس در چند بیمارستان روانی من جمله مونسینگن[۷] به خدمت پرداخت و از سال۱۹۱۵تاسال۱۹۲۲ در بیمارستان روانی هریسو[۸]با سمت معاون بیمارستان خدمت کرد. وی صاحب دو فرزند یک دختر ویک پسر بود.

       رورشاخ رساله پزشکی خود را در سال ۱۹۱۲ درباره توهمات بازتابی و پدیده های وابسته بپایان رسانیده بود.در این رساله کوشیده بود حضور و کنش ادراک های جنبشی را در« در خواب دیده»[۹] ها و توهمات تبیین کند. اما رورشاخ بیش از پیش به روان تحلیل گری راغب شد و با آن که خود تحلیل آموزشی نشده بود چیزی که در آن زمان نادر بود ،معذلک روان تحلیل کری رادر مورد بیماران خود به کار می بست و به درک بیماری روانی آنان نائل می آمد. با گروه روان تحلیل گران زوریخ (از ۱۹۰۲تا۱۹۱۲) یعنی بلولر،یونگ،مدر[۱۰]،بینس وانگرو[۱۱]و فیسر[۱۲]مراوده داشت و مقالات ویادداشتهایی در مجله مخصوص آنان منتشر می کرد. اما جدا شدن یونگ از این جنبش محدود و سپس وقوع جنگ جهانی اول گروه را پراکنده کرد. و هنگامی که جمعیت سوئیسی روان تحلیل گری در ۱۹۱۹ با همکاری اوبر هلتزر[۱۳] ،زولیگر[۱۴]،فیستر وسایرین تشکیل گردید،رور شاخ نائب رئیس جمعیت شدو در جلسات این جمعیت چندین گزارش درباره تست خود ارائه دادو اوبرهلتز و زولیگر را پیرو خود ساخت.

      رورشاخ دارای شخصیتی نافذ و دلچسب،ملایم، اندکی خجول وفرهنگ یافته بود و به محض آنکه بحثی مورد علاقه وی قرار می گرفت درخشان وعمیق بود. در اولین برخوردهایش محافظه کار می نمود،اما نسبت به کسان و دوستانش نیک خواه بود. وی درست نمونه بارز نوع درونگر خلافی که خود توصیف کرده است به نظر می آمد.

راهنمای تست رورشاخ در سایت آزمودنی

مشخصات فایل راهنمای تست رورشاخ

قالب فایل: word

تعداد صفحات:۹۴

قابلیت ویرایش: دارد

حجم فایل: ۱٫۵ مگا بایت

منبع: دارد

مطلب پیشنهادی

قوی بودن در برابر چالش‌ها: بررسی کلیات سرسختی در روانشناسی

سرسختی نشانه استقامت و تعهد  سرسختی یکی از مفاهیم مهم در روانشناسی است که به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =