پنج شنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

ذهن یک کامپیوتر زنده نیست

ذهن یک کامپیوتر زنده نیست!

آنتویو دامازیو در پاسخ به این سوال که چرا مقایسه ذهن و مغز با کامپیوتر را غلط می‌داند، می‌گوید: در نخستین روزهای من در علم عصب شناسی، یکی از استادان من « وارن مک کلاچ» نام داشت. او یک چهره بسیار بزرگ در علوم عصب شناسی بود و یکی از اصلی ترین بانیان چیزی که امروزه آن را با نام علوم عصبی محاسباتی می‌شناسیم، بود. وقتی به دهه های ۴۰ و ۵۰ میلادی بازمی‌گردید، می‌توانید اکتشافات شگفت انگیزی را بیابید؛ در زمینه اینکه نورون‌ها به نحوی که از نظر ریاضی بتوان آنها را صفر یا یک دانست، فعال یا غیر فعال هستند. اگر این موارد را با اطلاعات « آلن تورینگ» ترکیب کنید، می‌توانید به این ایده برسید که مغز انسان مشابه یک کامپیوتر است و عملکرد مغز از طریق همان روش ساده قابل اجراست.

این ایده، بسیار مفید بوده و در حقیقت بخشی از فرایند پیچیده‌ای مانند زبان را که در مغز ما ایجاد می‌شود، شرح می‌دهد. این فرایند نیاز به دقتی بسیار بالا دارد و توسط غشای مغزی و یا سطح بسیار بالایی از جزئیات و احتمالات و در روش محاسباتی اولیه اجرا می‌شود. تمامی موفقیت‌های بزرگ هوش مصنوعی از این ایده استفاده کرده‌اند و روی منطق سطح بالا تمرکز داشته‌اند. به همین دلیل هم هوش مصنوعی در بازی‌هایی مانند شطرنج و Go موفق بوده است. آنها از حافظه‌هایی بسیار بزرگ و ساختار منطقی بسیار نیرومندی استفاده می‌کنند. او درباره ترکیب شدن کدهای عصبی یا الگوریتم‌ها با سیستم‌های زنده هم معتقد است:« این دو با هم و با مواردی مانند چیزهایی که برای ارتباط کلامی که در مقیاس فعالیت‌های ذهنی و رفتاری به آن نیاز داریم، به خوبی سازگار هستند. با این وجود با سیستم‌های پایه حیات و زیست سازمان‌دهی شده، سازگاری ندارند. مثال بارز در این زمینه سطح انرژی روانی و هیجان است. یا اینکه شما چقدر احساسات دارید. دلیل این امر نیز این است که فعالیت‌های سیستم عصبی مسئول این هستند که این قوانین کمتر روی سیگنال‌دهی سیناپسی که بتوان آن را در قالب صفر و یک تفسیر کرد، تکیه داشته باشند.

احتمالا موضوع مهمتر از این است که کامپیوتر‌ها و ماشین‌ها توسط ما اختراع شده‌اند و از مواردی با دوام ساخته می‌شوند. هیچ کدام از این موارد مانند سلول‌های داخلی بدن ما که در معرض خطر هومئوستازی و بیماری‌ها و مرگ هستند، آسیب‌پذیر نیستند. در حقیقت کامپیوتر‌ها فاقد مشخصه‌هایی هستند که کلیدهای یک سیستم زیستی به‌حساب می‌آیند. یک سیستم زیستی بر خلاف تمامی انتظارات و به لطف مکانیسم پیچیده‌ای که می‌تواند در نتیجه سوء عملکرد‌های مختلف از هم بپاشد. به عمل کردن ادامه می‌دهد ما موجوداتی به شدت آسیب‌پذیر هستیم و مردم معمولا این موضوع را فراموش می‌کنند».

مطلب پیشنهادی

قوی بودن در برابر چالش‌ها: بررسی کلیات سرسختی در روانشناسی

سرسختی نشانه استقامت و تعهد  سرسختی یکی از مفاهیم مهم در روانشناسی است که به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =