پنج شنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آزمون انیاگرام چیست

فهم شخصیت با کمک روانشناسی

یکی از رشته های علم روان شناسی، روانشناسی شخصیت است که ابعاد وجودی انسان را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار میدهد. دیدگاه روان شناسان نسبت به شخصیت با توجه به تعریفی که از آن ارائه می دهند متفاوت است. اما صرف نظر از دیدگاه های متفاوت روان شناسان نسبت به شخصیت، توجه به شخصیت افراد و درک صحیح از آن منجر به موفقیت در زندگی اجتماعی و توانایی بهره وری از حداکثر قابلیت های افراد می شود. ترقی جامعه مستلزم شناخت شخصیت افراد، با توجه به تفاوت های موجود در شخصیت و تأثیر آن بر عملکرد آنها است. که یکی از آزمونهای مورد استفاده برای سنجش آن، آزمون انیاگرام است.

تقسیم بندی تیپ های شخصیتی

برای شناخت شخصیت افراد، روان شناسان ابعاد مختلف شخصیت را بررسی و آنها را به تیپ های شخصیتی متفاوت تقسیم کرده اند و معتقدند که ارائه این تیپ بندی ها می تواند به ما کمک کند تا در برنامه ریزی های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و… از این مقوله استفاده کنیم. اگر در عمل بتوانیم افراد را به گروههای مجزائی تقسیم کنیم و متناسب با ظرفیت ها و قابلیت های آنان برنامه ریزی کنیم، در عمل کارایی و توانمندی بالاتری را در سطح جامعه شاهد خواهیم بود. چرا که در هر جامعه ای سازمانها و نهادها می توانند از قابلیت افرادی که متناسب با نوع کار آنها هستند استفاده کنند و در نتیجه حداکثر بهره وری را داشته باشند، و همه اینها در جهت ارتقای کیفیت جامعه در زمینه های مختلف به نحوی اثربخش نمود خواهد کرد. به این جهت از دیرباز مسئله تعیین تیپ شخصیتی افراد و کمک به رشد آنها در جهت مفید مورد توجه جوامع متمدن بوده است و آزمون انیاگرام یکی از ابزارهای سنجش آن بوده است.

آزمون های گوناگون تشخیص شخصیت

از نظریه های متعددی که از آغاز علم روان شناسی تاکنون به طبقه بندی و توصیف تیپ های مختلف شخصیتی پرداخته اند، می توان نظریه های سنخ شناسی و تیپ شناسی مانند یونگ و آیزنگ تا نظریه هالند و نظریه سنخ نمای مایرز بریگز و مدل پنج عاملی کاستا و مکری را نام برد. یکی از جدیدترین آنها نظریه انیگرام است که نه گونه تیپ شخصیتی را معرفی و توصیف می کند و در واقع افراد را با تمایلات درونی، انگیزه های هشیار و ناهشیار و الگوی احساسی، ادراکی و رفتاری خود آشنا می کند.

انیگرام در لغت از دو کلمه یونانی “Ennea” به معنای عدد ۹ و “gram” به معنای شکل (ترسیم) تشکیل شده است. در واقع این مفهوم معرف تیپ های ۹ گانه شخصیتی” است (دایره المعارف ویکیپدیا، ۲۰۰۷). هر سنخ شخصیتی کانون توجه، علایق، ارزش ها، انتظارات، شکل برقراری ارتباط و محیط شغلی جذاب با نوع خودش را دارد.

تست انیاگرام

انیگرام شخصیتی از یک مبدأ یا از سوی یک شخص و یا مؤسسه پویش نیافته است، بلکه نتیجه تحقیقات، کنجکاویها و تجزیه و تحلیل های فراوانی است که از ترکیب روش های متعدد اسطوره ای (دینی، مذهبی، عرفانی) و علم روان شناسی امروزی سرچشمه گرفته است.

فردی که شکل انیگرام را برای اولین مرتبه به دنیای امروز آورد، روسی- یونانی، آموزگار عارف و روحانی به نام “گور جیف” (۱۸۷۷ تا ۱۹۴۹ میلادی) است که در ابتدای قرن بیستم (۱۹۳۰) پایه گذار اولیه این نظریه نام گرفت. اما تخصیص نه تیپ شخصیتی به هر یک از نه وضع روی نمودار به طوری که امروزه ما آن را می شناسیم به ایجازو و آموزش وسیع تر انیگرام از اوایل سال ۱۹۷۰ به روان پزشک آمریکایی “نارانجو” برمی گردد. نهایتأ تجزیه و تحلیل فرضیه های زیربنایی و آزمون تشخیصی شخصیت (RHETI)” و تکمیل شرح خصوصیات انواع شخصیت های نه گانه آزمون انیاگرام مربوط می شود به دو روان شناس آمریکایی ریزو و هادسون که در سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ اولین مطالعات و تحقیقات علمی آن را آغاز کرده و تاکنون دهها کتاب در سطح جهان منتشر کرده اند. انیگرام هم اکنون توسط “ریزو” و “هادسون” که توسعه دهندگان اصلی این نظریه هستند در مؤسسه انیگرام در نیویورک و سایر مراکز علمی مشابه در جهان به صورت آکادمیک، به افراد بسیاری آموزش داده میشود (ریزو و هادسون، ۲۰۰۳؛ و پالمر، ۲۰۰۸).

ابعاد گوناگون آزمون انیاگرام

شناخت ویژگی های تیپ های شخصیتی آزمون انیاگرام موارد استفاده متعددی دارد که مهم ترین آنها عبارتند از: خودآگاهی و خودشناسی روشن و عمیق تر و آشنایی با مسیر رشد و تکامل سازی هر سنخ شخصیتی، آموزش پیش از ازدواج که به وسیله آشنایی با قالب های فکری و حسی طرفین منجر به انتخاب آگاهانه و مناسب تری می شود، زوج درمانی از طریق شناخت کامل و عمیق همسر، آموزش و راهنمایی در انتخاب شغل به وسیله آشنایی با تمایلات شغلی هر سنخ شخصیتی و هم چنین در روابط مشاوره ای به مشاوران کمک می کند که به مرکز توجه مراجعین پی برده و آنها را با ساختار خصوصیاتشان، راهکارهای سازش و حرکت به بهترین سطح از تیپ شخصیتی خود آشنا سازند.

برای تعیین شخصیت و سنجش ویژگی های شخصیتی افراد آزمون های متعددی وجود دارد که در ادامه آنها را مشاهده می کنید.

مطلب پیشنهادی

قوی بودن در برابر چالش‌ها: بررسی کلیات سرسختی در روانشناسی

سرسختی نشانه استقامت و تعهد  سرسختی یکی از مفاهیم مهم در روانشناسی است که به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 9 =