جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

انعطاف پذیر بودن! چگونه؟

انعطاف پذیری در این مقاله

مردم چگونه خود را در رویدادهای دشوار زندگی تغییر می دهند؟ مرگ یکی از عزیزان، از دست دادن شغل، بیماری های جدی، حملات تروریستی و سایر حوادث تهاجمی: اینها نمونه هایی از تجربیات بسیار پیچیده زندگی هستند. بسیاری از مردم به چنین شرایطی با سیل احساسات قوی و احساس عدم اطمینان و بلاتکلیفی واکنش نشان می دهند.

با این حال، مردم به طور کلی با گذر زمان به تغییرات زندگی و شرایط پراسترس سازگار می‌شوند. چه چیزی آنها را قادر می سازد تا این کار را انجام دهند؟ انعطاف پذیری؛ که یک روند مداوم است که نیاز به زمان و تلاش دارد و مردم را در پشت سر گذاشتن تعدادی از مراحل درگیر می کند.

این مقاله در نظر گرفته تا به خوانندگان کمک کند که خود را به انعطاف پذیری برسانند. اطلاعاتی که به توصیف انعطاف پذیری و برخی از عوامل که بر چگونگی برخورد با سختی ها تاثیر می گذارد آورده شده است. بخش عمده این مقاله بر توسعه و استفاده از استراتژی شخصی برای ارتقاء قابلیت انعطاف پذیری تمرکز دارد.

انعطاف پذیری چیست؟

انعطاف پذیری فرایند به خوبی سازگارشدن در مواجهه با حوادث، تهدیدات و یا رخدادهای استرس زا است – مانند مشکلات خانوادگی و روابط، مشکلات جدی در سلامتی یا محل کار و عوامل استرس زای مالی.

تحقیقات نشان داده است که انعطاف پذیری نامعمول و غیر عجیب نیست. مردم معمولا انعطاف پذیری را نشان می دهند. یک مثال؛ پاسخ بسیاری از آمریکایی ها به حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و تلاش های افراد برای بازسازی زندگی آنها است.

انعطاف پذیری به این معنا نیست که فرد دچار مشکل یا ناراحتی نمی شود. احساس درد و ناراحتی در افرادی که در زندگی خود دچار سختی های شدید شده اند، رایج هستند. در واقع، جاده رسیدن به انعطاف پذیری احتمالا موجب احساسات ناراحت کننده می شود.

انعطاف پذیری صفت شخصیتی‌ای نیست که مردم آن را دارند یا ندارند. این ویژگی هم شامل رفتارها، افکار و اعمالی است که هر کسی می تواند آموخته و در خود توسعه دهد.

عوامل و استراتژی های انعطاف پذیری

عوامل موثر در انعطاف پذیری

ترکیبی از عوامل مختلف به انعطاف پذیری کمک می کند. مطالعات بسیاری نشان می دهد که عوامل اصلی در انعطاف پذیری داشتن حامیو  روابط حمایتی در داخل و خارج از خانواده است. روابطی که عشق و اعتماد را ایجاد می کنند، الگوهایی که تشویق و اطمینان ارائه می دهند و کمک می کنند تا انعطاف پذیری فرد تقویت شود.

چندین عامل دیگر مرتبط با انعطاف پذیری، عبارتند از:

ظرفیت طرح های واقع گرایانه و اقدامات لازم برای انجام آنها.

یک دید مثبت از خود و اعتماد به نفس و توانایی های خود.

مهارت های ارتباطی و حل مسئله.

ظرفیت مدیریت احساسات و هیجانات شدید.

همه این ها عوامل هستند که مردم می توانند در خودشان توسعه دهند.

استراتژی برای ایجاد انعطاف پذیری

توسعه انعطاف پذیری یک سفر شخصی است. همه مردم به حوادث ترسناک و استرس زای زندگی  یکسان واکنش نشان نمی دهند. یک رویکرد برای ایجاد انعطاف پذیری که برای یک فرد کار می کند ممکن است برای دیگری کار نکند. مردم از استراتژی های مختلف استفاده می کنند.

برخی از اختلاف ها ممکن است تفاوت های فرهنگی را در بر داشته باشد. فرهنگ شخصی ممکن است بر روی اینکه چگونه احساسات و برخورد با ناسازگاری را بیان می کند، تاثیر بگذارد – مثلا اینکه آیا شخص با دیگران، از جمله اعضای خانواده و دیگر افراد اجتماع، ارتباط برقرار می کند یا خیر. با توجه به تنوع فرهنگی در حال رشد، مردم دسترسی بیشتری به تعدادی از رویکردهای مختلف برای ایجاد انعطاف پذیری دارند.

برخی یا بسیاری از روش های ایجاد انعطاف پذیری در ادامه مقاله ممکن است در توسعه استراتژی شخصی شما مورد توجه قرار گیرند. 

منبع: https://www.apa.org/helpcenter/road-resilience

مطلب بعدی: راه های ساختن انعطاف پذیری 

مطلب پیشنهادی

قوی بودن در برابر چالش‌ها: بررسی کلیات سرسختی در روانشناسی

سرسختی نشانه استقامت و تعهد  سرسختی یکی از مفاهیم مهم در روانشناسی است که به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =