جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

پرسشنامه اضطراب شناختی بدنی و رفتاری

اضطراب یا تشویش یا دلشوره عبارت است از یک احساس منتشر، ناخوشایند و مبهم هراس و نگرانی با منشأ ناشناخته، که به فرد دست می‌دهد و شامل عدم اطمینان، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژی است. وقوع مجدد موقعیت‌هایی که قبلاً استرس زا بوده‌اند یا طی آن‌ها به فرد آسیب رسیده‌است باعث اضطراب در افراد می‌شود. همهٔ انسان‌ها در زندگی خود دچار اضطراب می‌شوند، ولی اضطراب مزمن و شدید غیرعادی و مشکل‌ساز است. تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهند که اضطراب در طبقات کم‌درآمد و افراد میان‌سال و سال‌خورده نسبت به بقیه افراد بیشتر دیده می‌شود. برای سنجش اضطراب از ابزارهای مختلفی استفاده می شود که عبارتند از: پرسشنامه اضطراب شناختی بدنی و رفتاری لرر و وولفولک،پرسشنامه اضطراب اجتماعی، پرسشنامه چندبعدی اضطراب کودکان مارچ،پرسشنامه اضطراب موقعیتی –خصیصه‌ای اشپیلبرگر، پرسشنامه اضطراب زانک ، پرسشنامه اضطراب بک و…

از میان این ابزارهای مختلف سنجش اضطراب، پرسشنامه اضطراب شناختی بدنی و رفتاری لرر و وولفولک در سال (۱۹۸۲) به منظور ارزیابی مؤلفه های اضطراب تهیه شد. پرسشنامه اضطراب شناختی بدنی و رفتاری لرر و وولفولک دارای ۳۶ عبارت است.

پرسشنامه اضطراب شناختی بدنی و رفتاری لرر و وولفولک سه جزء اصلی اضطراب، یعنی بعد رفتاری (اجتناب اجتماعی)، بعد شناختی (نگرانی) و بعدبدنی (تنفس سریع) را می سنجد. مقیاس اضطراب بدنی شناختی و رفتاری لرر و وولفولک بر اساس نتایج تحقیقات پیشین که نشان می داد انواع و مؤلفه های مختلف اضطراب لزوما همبستگی بالایی با هم ندارند، تهیه شده است. گونه های پرسشنامه اضطراب شناختی بدنی و رفتاری لرر و وولفولک از چند مقیاس تثبیت شده مربوط به اضطراب و از تجربیات بالینی نویسنده برگرفته شده است.

سه مولفه پرسشنامه اضطراب شناختی بدنی و رفتاری لرر و وولفولک عبارتند از: اضطراب بدنی، اضطراب رفتاری و اضطراب شناختی. پرسشنامه اضطراب شناختی بدنی و رفتاری لرر و وولفولک یک ابزار خود گزارشی است و آزمودنی باید در یک مقیاس لیکرت ۹ درجه ای مشخص سازد که هر کدام از علائم را تا چه حد تجربه می کند.  مقیاس اضطراب بدنی، شناختی و رفتاری لرر و وولفولک به طور خاص برای مداخلات درمانی اهمیت دارد چرا که ممکن است انواع مختلف اضطراب پاسخ های متفاوتی به انواع درمان بدهند.

تعدادی از سوالات پرسشنامه اضطراب شناختی بدنی و رفتاری لرر و وولفولک عبارتند از:

  1. در قفسه سینه ام درد احساس می کنم.

  2. در صورت، دست و پا یا زبانم احساس بی حسی می کنم.

مطلب پیشنهادی

قوی بودن در برابر چالش‌ها: بررسی کلیات سرسختی در روانشناسی

سرسختی نشانه استقامت و تعهد  سرسختی یکی از مفاهیم مهم در روانشناسی است که به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + شش =