دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

پرسشنامه مهارت مدیریت هیجان کودک

AnchorAnchorAnchorاین پرسشنامه در سال ۲۰۰۱ توسط زیمن و همکاران ساخته شده است و دارای ۳ مقیاس رتبه بندی لیکرت(۱=به ندرت، ۲=گاهی اوقات، ۳=اغلب اوقات) است.

CEMS(زیمن، شیپمن[۱] و همکاران، ۲۰۰۱؛ به نقل از ساوج، ۲۰۰۳) دارای ۳۸ سوال است و روشی را که کودکان احساسات خشم[۲] (۱۱آیتم)، اندوه[۳](۱۲ آیتم) و نگرانی[۴](۱۵ آیتم) را مدیریت می کنند، ارزیابی می کند.

هر مقیاس از ۳ خرده مقیاس تشکیل شده است: a) بازداری[۵]، جلوگیری از ابراز هیجان(بطور مثال از درون ناراحتم اما آن را نشان نمی دهم)، b) بیان آشفته[۶]، ابراز هیجانی نامناسب فرهنگی(مثلا وقتی عصبانیم کلمات ناجور می گویم)، c) کنارآمدن[۷] هیجانی کودک، روشهای سازگاری مدیریت هیجان کودک(بطور مثال سعی می کنم نسبت به آنچه که ناراحتم می کند، آرام برخورد کنم).

بررسی ویژگیهای روان سنجی CEMS آلفای کرونباخ را بین ۶۲/۰ تا ۷۷/۰ نشان می دهد. پایایی بازآزمایی برای ۶ مقیاس میان ۶۱/۰ تا ۸/۰ است. همچنین در مقیاس نگرانی، روایی اولیه با توجه به دیگر پژوهشها(ستگال، ۲۰۰۳) نشان می دهد که نمره کلی نگرانی با گزارشهای والدین و کودک از نشانه شناسی درونی و بیرونی به طور مثبت ارتباط دارد(ساوج و زیمن، ۲۰۰۴). اگر چه این مقیاس برای کودکان ۹-۱۲ ساله هنجاریابی شده است، اما برای کودکان حدود ۶ سال هم مورد استفاده قرار می گیرد(ساوج، ۲۰۰۳).

مشخصات فایل:

قالب فایل: pdf

تعداد سؤالات پرسشنامه: ۳۸

روایی و پایایی: دارد

روش نمره گذاری: دارد

منابع : دارد

تفکیک مؤلفه ها: دارد

نکته مهم: این پرسشنامه فقط شامل نسخه انگلیسی می باشد. نسخه فارسی آن که برگرفته از منبع اصلی است، دارای اشکالاتی می باشد.

 

مطلب پیشنهادی

قوی بودن در برابر چالش‌ها: بررسی کلیات سرسختی در روانشناسی

سرسختی نشانه استقامت و تعهد  سرسختی یکی از مفاهیم مهم در روانشناسی است که به …