جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

با سرسختی چگونه از لیمو؛ لیموناد ساخته می‌شود؟!

تبدیل لیمو به لیموناد: سرسختی (hardness) کمک می کند افراد شرایط دشوار را به فرصت تبدیل کنند.

تحقیقات نشان می دهد که سرسختی، نه تنها برای زنده ماندن است، بلکه موفق شدن در موقعیت تحت فشار را فراهم میکند. سرسختی باعث افزایش کارایی، رهبری، استقامت، خلق و خو و سلامت جسمی و روانی می‌شود.

یافته های دانشمندان در باره سرسختی:

چرا بعضی از مردم وقتی که با استرس شدید مواجه می شوند، رنج فیزیکی و روانی را متحمل می شوند در حالی که دیگران به نظر می رسد رشد و پیشرفت می کنند؟

یک مطالعه ی طولانی مدت ۱۲ ساله توسط روانشناس Salvatore R. Maddi, Ph.D و همکارانش در دانشگاه شیکاگو، که یکی از بزرگترین موارد قانون گریزی و خنثی کردن آنها در تاریخ آمریکا را ثبت میکند، برخی پاسخ ها را ارائه می دهد.

در سال ۱۹۸۱، شرکت تلفن ایلینوی بل (IBT) از ۲۶۰۰۰ کارمند به بیش از نیمی از آنها در یک سال تعدیل نیرو کرد. کارکنان باقی مانده با تغییر توصیف شغل، اهداف شرکت و سرپرستان مواجه شدند. مدیری گزارش داد که در یک سال ۱۰ ناظر و سرپرست مختلف داشتند.

دکتر ماددی و تیم تحقیقاتی او بر روی بیش از ۴۰۰ سرپرست فروش، مدیران و هیئت رئیسه شرکت IBT؛ قبل از زیاد شدن میزان وقایع رخ داده مطالعه کردند و توانستند تا سال ۱۹۸۷ بر روی گروه اولیه تحقیقات خود را ادامه دهند. نتایج نشان می دهد که حدود دو سوم کارکنان در این تحقیق به علت استرس شدید بابت مقررات، از حملات قلبی، سکته مغزی، چاقی، افسردگی، سوء مصرف مواد و کاهش معنادار عملکرد، رهبری و سلامتی رنج می بردند. با این حال، یک سوم در حین وقوع بحران، در حقیقت رشد کردند، با وجود اینکه همان میزان اختلال و حوادث استرس زا را به عنوان همکاران خود تجربه کردند. این کارکنان سلامت، شادی ، عملکرد خود را حفظ کردند و احساس شور و هیجان تازه ای را تجربه می‌کردند.

 

مطالب مرتبط: پرسشنامه سرسختی روانشناختی کوباسا

 

چه چیزی باعث شد که دو گروه متفاوت باشند؟ دکتر ماددی به این نتیجه رسید کسانی که رشد کرده بودند، سه باور کلیدی داشتند که به آنها کمک کرد تا ناتوانی را به یک مزیت تبدیل کنند: نگرشهایی در تعهد، کنترل و چالش.

نگرش تعهد آنها را به تلاش برای درگیر شدن با حوادث در حال انجام سوق داد به جای اینکه احساس درماندگی و ناتوانی کنند.

نگرش کنترل آنها را به مبارزه و کشمکش هدایت کرد و سعی کرد تا نتایج را تحت تأثیر قرار دهد، نه اینکه به بی‌ثباتی، انفعال و بی ارادگی برسند.

نگرش چالش موجب شد تا آنها تغییرات استرس زای مثبت یا منفی را به عنوان فرصت جدیدی برای یادگیری ببینند.

 

نتایج مطالعه IBT و سایر تحقیقات نشان می دهد که سرسختی در ارتقاء عملکرد، رهبری، رفتار، استقامت، خلق و خو و سلامت جسمی و روحی موثر است که  به وسیله آن میتوان از شجاعت و توانایی افراد در شرایط مشقت بار در راستای رسیدن به شرایط مطلوب استفاده کرد.

منبع: https://www.apa.org/research/action/lemon

مطلب پیشنهادی

قوی بودن در برابر چالش‌ها: بررسی کلیات سرسختی در روانشناسی

سرسختی نشانه استقامت و تعهد  سرسختی یکی از مفاهیم مهم در روانشناسی است که به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 7 =